۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۴۳

قهرمانی مطلق:

موضوع ازدواج و مشکلات آن در همدان نیازمند حل ریشه‌ای است

موضوع ازدواج و مشکلات آن در همدان نیازمند حل ریشه‌ای است

همدان- خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اهمیت ازدواج در جامعه گفت: موضوع ازدواج و مشکلات آن باید ریشه‌ای بررسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قهرمانی مطلق پیش از ظهرسه شنبه در نخستین کار گروه فرهنگی اجتماعی شهرستان همدان با بیان این مطلب افزود: متاسفانه در بحث ازدواج تغییر الگوها بسیار تاثیر گذار بوده و مشکل مباحث فرهنگی در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: مشکلات فرهنگی در ازدواج به مشکلات اقتصادی و مانع ازدواج جوانان شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید روی مباحث فرهنگی کارشود، افزود: همه دستگاه ها و ارگانها به نوعی در این امر دخیل بوده و باید کار عملیاتی و اجرایی در مورد حل مشکلات فرهنگی ازدواج انجام شود.

مشاوره ازدواج در جامعه مغفول مانده است

قهرمانی مطلق مشاوره قبل و بعد از ازدواج را مهم عنوان کرد و ابراز داشت: مشاوره از مواردی است که در جامعه از آن غفلت شده و باید این مسئله باز شود.

فرماندار شهرستان همدان عنوان داشت: الان مانند گذشته نیست که ریش سفیدان بین زوج ها پا در میانی کنند و در حال حاضر خود جوان ها برای خود تصمیم می گیرند.

وی در ادامه سخنانش به فرمایشات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: حدود 20 چرایی از سوی ایشان در آن سخنرانی مطرح شد که هر کدام می تواند راه گشای مشکلات زیادی در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه بسیار اهمیت دارد، عنوان داشت: یکی از مسائل مهم در شهرستان همدان ساماندهی مراکز مشاوره برای ازدواج است.

قهرمانی مطلق ادامه داد: نهادهای زیادی در این زمینه فعالیت می کنند اما به طور منسجم عمل نمی کنند.

وی اظهار داشت: در مورد موضوع مشاوره جامعه جای کار بسیاری دارد چراکه مشکلات و آسیب های زیادی در جامعه به چشم می خورد که با مشاوره قابل حل هستند.

فرماندار شهرستان همدان ابراز داشت: مشکلاتی که در خانواده ها و یا در جامعه وجود دارد می توان با مشاوره کاهش داد.

قهرمانی مطلق گفت: برنامه هایی که در این راستا انجام می شود در قالب پوستر و بروشور و تبلیغات باید کاربردی و اجرایی باشد.

وی با بیان اینکه باید فراخور حال هر قشری در جامعه خوراک داده شود، افزود: شهر شمولی و مخاطب شمولی یکی از مواردی است که در جامعه به آن کمتر توجه شده است.

فرماندار شهرستان همدان اظهار داشت: در مورد ارائه راهکار برای بررسی مسائل و مشکلات ازدواج دامنه کار بسیار وسیع بوده و غنای فرهنگی مردم ایران و مکتب تشیع می تواند راهکاری برای این مورد باشد.

تعداد دقیق مراکز مشاوره همدان مشخص شود.

وی عنوان داشت: در جلسات بعدی کارگروه فرهنگی اجتماعی شهرستان همدان باید از هر اداره‌ای یک کارشناس حضور داشته و تعداد دقیق مراکز مشاوره مشخص شود.

فرماندار شهرستان همدان ادامه داد: با توجه به تنوع جرم و جنایت در جامعه نیرو انتظامی توانمندی های خود را افزایش داده وتا کنون 225 اراذل و اوباش در همدان دستگیر شده اند.

وی از انهدام باندی با نام هندوها در همدان خبر داد و افزود: با انهدام این باند 32 نفر همراه با سلاح سرد و گرم دستگیر شدند.

قهرمانی مطلق ادامه داد: نیروی انتظامی استان همدان موفق به کشف داروهای قاچاق با ارزش یک میلیارد تومان شده است.

فرماندار شهرستان همدان گفت: حدود یک میلیون قرص قاچاق نیز کشف شده که گردش مالی باند منهدم شده 20 میلیارد تومان بوده است.

مسئول تحقیقات و جرم شناسی اداره کل زندانهای استان همدان نیز گفت: جا نمایی مراکز مشاوره در همدان خوب نبوده و در مکانهایی که آسیب های اجتماعی زیاد است نهاد و مراکز مشاوره وجود ندارد.

شهریار عبدالملکی ادامه داد: اگر به دنبال ازدواج آسان در جامعه هستیم باید تعداد مراکز مشاوره افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید استاندارد هایی برای مراکز مشاوره وجود داشته باشد، افزود: فقدان افراد مجرب در این مراکز مشکلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پنج درصد زندانیان استان همدان به دلیل مهریه در زندان به سر می برند

مسئول تحقیقات و جرم شناسی اداره کل زندان‌های استان همدان ابراز داشت: مولفه های اجتماعی و فرهنگی زیادی وجود دارد که مانع مراجعه افراد به مراکز مشاوره می شود.

عبدالملکی ادامه داد: طرز تفکر افراد در جامعه در مورد مراکز مشاوره یکی از مواردی است که این موضوع را تحت شعاع قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه ازدواج آسان چهار مولفه دارد، اظهار داشت: اولین مولفه ویژگی های شخصیتی، باورها و نیاز ها و تمایلات افراد است.

مسئول تحقیقات و جرم شناسی اداره کل زندان‌های استان همدان گفت: دومین مولفه مشکلات و مسائل اقتصادی و مالی بوده که 60درصد افراد به این دلیل تمایل به ازدواج ندارند.

عبدالملکی عنوان داشت: سومین مولفه ازدواج آسان زمانی اتفاق می افتد که بستر اجتماعی آن فراهم شود.

وی اظهار داشت: فقدان مهارت های زندگی و قدرت همسر داری و عدم مدیریت در زندگی از جمله مولفه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئول تحقیقات و جرم شناسی اداره کل زندانهای استان همدان افزود: 224 نفربه دلیل مشکلات مهریه در زندان به سر می برند که پنج درصد زندانیان را شامل می شوند.

عبدالملکی بیان داشت: سه درصد از این پنج درصد با به اجرا گذاشتن مهریه و عدم تفاهم زوجین روانه زندان شده اند.

وی ادامه داد: اکثر این افراد قدرت و مهارت همسرداری را ندارند و زن برای تنبیه مرد از مهریه استفاده می کند.

مسئول تحقیقات و جرم شناسی اداره کل زندانهای استان همدان اظهار داشت: اگر این افراد مشاوره شوند می توان گفت که 90 درصد آنها دیگر مشکلی ندارند.

عبدالملکی ادامه داد: از این تعداد زندانی مهریه 47 درصد معتاد بوده و 37 درصد دیپلم و 24 درصد زیر دیپلم و بقیه بالای دیپلم هستند.

وی ابراز داشت: بیش از 40 درصد افرادی که وارد زندان می شوند بیشتر از 20روز درزندان باقی نمی مانند و این نشان می دهد که اینها نباید اصلا وارد زندان می شدند.

رسیدگی به مشکلات ازدواج به عهده یک دستگاه نیست

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز به برنامه های هفته ازدواج اشاره کرد و عنوان داشت: از سه سال پیش روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان روز ازدواج در تقویم ثبت شده است.

اسد الله ربانی ادامه داد: امروز در بحث ازدواج مشکلات زیادی وجود دارد که بالا رفتن سن ازدواج، فاصله گرفتن از آداب و رسوم اسلامی ازدواج، تعداد کم مراکز مشاوره ازدواج، بیکاری و نادیده گرفتن مسائل فرهنگی در ازدواج از جمله مشکلات است.

وی ابراز داشت: درست است که مسائل اقتصادی در مورد ازدواج مهم است اما مسائل فرهنگی در مورد ازدواج مهمتر بوده و باید به آن توجه شود.

ربانی اظهار داشت: با توجه به آمار به دست آمده از سه ماه نخست سال 92 میزان و آمار ازدواج در مدت مشابه سال گذشته کاهش و طلاق افزایش پیدا کرده است.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان همدان عنوان داشت: اما رسیدگی به مسئله ازدواج و حل مشکلات آن تنها به عهده اداره ورزش و جوانان نبوده و باید همه در این زمینه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برنامه های مختلفی برای هفته ازدواج مانند ثبت نام از زوجین که مهریه آنها 14 سکه بوده، معرفی جوانان به اداره اوقاف برای مسکن و غیره انجام شده است.

12 مرکز مشاوره در همدان راه اندازی می شود

ربانی از راه اندازی 12 مرکزمشاوره تا مهر ماه خبر داد و افزود: برای هفته ازدواج 26 برنامه شامل برگزاری نمایشگاه ازدواج آسان، جشن ازدواج، تقدیر از زوج های موفق، راه اندازی مراکز مشاوره و غیره انجام می شود.

معاون فرهنگی بنیاد شهید امور ایثارگران استان همدان نیز در این جلسه گفت: این کار گروه ها باید با اعضا ثابت تشکیل شده و اعضا تغییر نکند.

حجت الااسلام محمد دبیری عنوان داشت: تعریف واحدی از مسائل فرهنگی در جامعه وجود ندارد و کار های فرهنگی سلیقه ای اجرا می شود.

دبیری بیان داشت: برای ترویج فرهنگ ازدواج درجامعه باید از خانواده هایی دعوت شود که زندگی موفق دارند نه صرفا کسانی که مهریه پایین دارند.

وی ادامه داد: مهریه بها دادن به زن و نشانه ایثار و گذشت مرد در مقابل زن بوده است.

کارشناس اطلس اجتماعی همدان نیز در جلسه افزود: اطلس اجتماعی فرآیند آماری دقیقی است که وضعیت شهرستان و استان همدان را از جوانب مختلف نشان می دهد.

فاطمه دلشاد اظهار داشت: با مکاتبه با نهادها و ادارات مختلف اطلاعاتی را جمع آوری کرده و وارد اطلس می کنیم.

دلشاد عنوان داشت: مشکلات مختلفی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می توان به دیر رسیدن اطلاعات از سوی برخی سازمانها و معرفی نکردن نماینده ادارات اشاره کرد.

فرماندار شهرستان همدان در این مورد افزود: وضعیت شهرستان همدان و کشور با اطلس به روز می شود و باید دستگاه ها در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

قهرمانی مطلق ابراز داشت: همه دستگاه ملزم به همکاری برای جمع آوری آمار شهرستان همدان هستند تا با کار کارشناسی روی اطلس نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی ادامه داد: در اطلس برآیند و آمار 6 ماهه ادارات مختلف مانند ثبت احوال، نیرو انتظامی 35 فاکتور مورد بررسی قرار می گیرد که امیدواریم خروجی آن موثر باشد.

معاون عملیات نیرو انتظامی شهرستان همدان نیز در کارگروه فرهنگی اجتماعی در مورد آسیبهای اجتماعی در جامعه افزود: مشکلات اجتماعی به 4 گروه تقسیم می شوند.

محمد جعفر وثاق اظهار داشت: آسیب های اجتماعی به دو دسته سنتی و صنعتی از جمله مواد مخدر و سرقت و غیره تقسیم می شود.

وی گفت: نیرو انتظامی با تمام قدرت با آسیب های اجتماعی مانند سرقت و یا اراذل و اوباش برخورد می کند.

وثاق عنوان داشت: مشکلی که در حال حاضر در همدان وجود دارد وارد شدن فرهنگ غیربومی در این شهر است که بیشتر در حاشیه های شهر دیده می شود.

وی افزود: کارناوال های عروسی با سرو صدای زیاد و ایجاد مزاحمت برای شهروندان موضوعاتی است که بیشتر مربوط به فرهنگ غیر بومی همدان است.

وثاق گفت: باید به مسائل و مشکلات اجتماعی ریشه ای نگاه کرد چرا که آسیب به تهدید و سپس به بحران تبدیل می شود.

کد خبر 2137438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha